X

فرق دو واژه «سلام» و «السلام» در سوره مریم چیست؟

در سوره مبارکه مریم سرگذشت حضرت یحیی (ع) و حضرت عیسی (ع) ذکر شده است :
خداوند متعال در این سوره خطاب به حضرت یحیی (ع) فرموده است: «وَ سَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیّاً»(آیه ۱۵). اما به حضرت عیسی (ع) فرموده است: «وَالسَّلَامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدتُّ وَیَوْمَ أَمُوت وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیّاً»(آیه ۳۳)
یعنی در سرگذشت حضرت یحیی (ع) «سلام» و در سرگذشت حضرت عیسی (ع) «السلام» ذکر شده، فرق این دو واژه در چیست ؟

همانطور که می دانید حرف «ال» در زبان عربی در ابتدای کلمات می آید و نمایانگر معرفه بودن است. در این صورت کلمه «السلام» معرفه و بر نوعی خاص دلالت دارد و برای شخص معینی به کار رفته است ولی کلمه «سلام» نکره است و عمومیت (کلیت) دارد.
تحیت و احوال پرسی بهشتیان با کلمه «سلام» است. خداوند متعال نیز در قرآن کریم چه بهشتیان و چه بندگان صالح خود را به صورت عام تحیت گفته است: «تحیتهم یوم یلقونه سلام»(سوره مبارکه احزاب، آیه ۴۴) و «سلام علی موسی و هارون»(سوره مبارکه صافات، آیه ۱۲۰).
همان طور که اشاره شد در سوره مبارکه مریم خداوند متعال حضرت یحیی را به صورت نکره و عمومیت «سلام علیه» تحیت گفته است ولی تحیت حضرت عیسی (علیه السلام) از زبان خودشان چنین بیان شده است: «والسلام علیَّ» یعنی «سلام بر من است»، بنابراین سلام خداوند در قرآن کریم عمومیت دارد و حضرت عیسی (علیه السلام) از باب احترام به خداوند متعال با «ال» معرفه که شمولیت ندارد خود را تحیت گفته است.
بعضی از تفاسیر مانند تفسیر اثنی عشر و تفسیر احسن الحدیث چنین سلام خاص را جهت بزرگداشت حضرت عیسی (ع) به دلیل نداشتن پدر و البته در تعریض به متهم کنندگان حضرت مریم دانسته اند.

ارسال این مطلب به صفحه شخصی خود در : لينکام | نت ايران | لينک پد | ايميل | دنبالر | هم ميهن | فيسنما | کلوب | افسران | توییتر | فیس بوک | گوگل پلاس |

ارسال دیدگاه