X

تفسیر آیه شریفه ( صُمٌ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ )

طبق این آیه شریفه منافقین دارای سه ویژگی هستند:

اول: ( صم ) هستند : ( صم ) جمع (اصم ) به معنای کری است ،

دوم : ( بکم ) هستند ، ( بکم ) جمع ( ابکم ) به معناس گنگ و لال است ،

یعنی منافقان هم لال و هم گنگ هستند و معنای این دو جمله این است که اینها همواره کر و لال هستند چون کسانی که کر هستند خواه ناخواه لال هم میشوند اگر چه از نظر پزشکی دستگاه تکلم آنها سالم باشد، زیرا وقتی انسان چیزی نشنود نمیتواند تکلم کردن را بیاموزد و تجربه کند و شاید بدین جهت در آیه شریفه ؛ صفت کری اول آورده شده است ، یعنی اینان همواره ، کر و لال هستند.

سوم : ( عمی ) هستند ، ( عمی ) جمع ( اعماء) به معنای نابینایی است ،،

یعنی منافقان نه زبان گویا دارند و نه گوش شنوا و نه چشم بینا ، و کسی که کر و لال و نابینا باشد چطور میتواند در یابد که به راهی نادرست گام گذاشته است و اصلا چگونه میتواند به انحراف و خطای خود پی ببرد؟ چون این سه عضو ابزار شناخت انسان هستند.

گوش وسیله تعلیم و یادگیری ، زبان وسیله انتقال علوم از نسلی به نسل دیگر، و چشم هم وسیله کشف علوم جدید و یافته های تازه میباشد.

وقتی کسی هیچ یک از این سه ابزار شناخت را نداشته باشد نمیتواند از مسیر انحراف خارج شود یا به راه حق باز گردد ، این بنابر پرسشی مطرح میشود که :

منافقان که چشم و گوش وزبان دارند پس چرا در قرآن از آنان به کر و لال و کور تعبیر شده است؟

در پاسخ باید گفت: قرآن منطق خاصی دارد ، در فرهنگ قرآن چیزی دردایره آثارش دیده میشود و وجود وعدم آن از نظر قرآن به وجود و عدم آثار آن بسته است ، بنابراین آنها که چشم دارند و از این نعمت الهی برای دیدن آیات پروردگار و مشاهده صحنه های عبرت آموز بهره نمی برند و در واقع چشم آنها چنین اثر وجودی ندارد ، از نظر قرآن کورند و آنها که گوش دارند ولی پیام خدا و صدای مظلومان را نمی شنوند در منطق قرآن کر هستند و نیز کسانی که زبان دارند ولی آن را به ذکر خدا و امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد جاهل بکار نمی گیرند در فرهنگ قرآن لال محسوب میشوند.

حتی در ابعاد وسیعتر قرآن مجید برمبنای همین فرهنگ عده ای از انسانهای مرده را زنده می نماید و بسیاری از مردم زنده را مرده ، مثلا در مورد شهدای در راه حق که به ظاهر مرده هستند میفرماید : ( و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون ) ای پیامبر،هرگز گمان مبرکسانی که در راه خدا کشته شدند مردگانند ، بلکه آنها زنده اند ونزد پروردگارشان روزی داده میشوند.

شهدا از نظر قرآن زنده هستند چون اثر یک انسان زنده را دارند و باعث تقویت دین و اسلام میشوند و یاد و خاطر آنها یادآور معرفتهاست...

گردآورنده : زکیه نبهانی

ارسال این مطلب به صفحه شخصی خود در : لينکام | نت ايران | لينک پد | ايميل | دنبالر | هم ميهن | فيسنما | کلوب | افسران | توییتر | فیس بوک | گوگل پلاس |

ارسال دیدگاه